Love Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Berber Oosterhout - WaarBenJij.nu Love Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Berber Oosterhout - WaarBenJij.nu

Love Cape Town

Door: Berber Oosterhout

Blijf op de hoogte en volg Berber

08 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Cape Town, you got me! Wat een heerlijke stad. Na één dag voelen wij ons hier al helemaal thuis. We zijn hier nu 5 dagen en hebben al zo veel meegemaakt en gezien. Om ervoor te zorgen dat ik door mijn enthousiasme niet alles door elkaar ga typen zal ik beginnen bij onze tweede dag.

Onze eerste nacht beviel goed, al dampend van het warme weer zijn wij als een blok in slaap gevallen. De volgende ochtend regende het hier in Kaapstad. Na mijn mening niet zo erg want nu koelde het tenminste wat af. De eerste dag liepen wij hier als twee zwetende otters rond, druk bezig met het uitpakken van onze tassen. We hebben onze bucketlist afgemaakt en besloten gelijk een punt af te vinken. De meest gevreesde rode tourbus voor échte toeristen ; de hop on hop off bus. Voordat we de bus namen hebben we een heerlijk gebakje gegeten bij Charly’s Bakery, echt een begrip hier en in de USA (Bekend van TLC). Hierna zijn we vertrokken naar de toeristenbus. Gewapend met onze camera en een Nederlandse gids ,die door onze oordoppen te horen was, gingen wij op weg. Op de planning stonden een aantal stops gepland; de kabelbaan van de Tafelberg, Camps Bay, Seapoint, 12 Apostelen , Waterfront en Longstreet. Het begon al leuk, toen we een stuk van de Tafelberg op reden vertelde onze zeer gewaardeerde gids ons dat als we naar beneden keken we Campsbay konden zien. Ze had beter kunnen zeggen ; Als u links kijkt ziet u rechts niets, O en links trouwens ook niet. Door de mist zagen we alleen maar wolken en moesten we ons uitwijken voor los slingerende takken. Erg indrukwekkend dus ;). We zijn uitgestapt bij Camps Bay om van de zon te genieten die op dat moment doorkwam. We hebben hier snel een hapje gegeten en vooral genoten van het mooie strand! Het is nu al ons lievelingsstrand. Ik wil jullie verder niet jaloers maken, maar stel het je eens voor.. een wit strand, helder blauwe oceaan, op de achtergrond Afrikaanse muzikanten die voor heerlijke deuntjes zorgen en een cocktail in je hand. Geen slecht leven, al zeg ik het zelf. Eenmaal terug in de bus hebben wij nog mogen geniet van hele mooie plekken in Kaapstad waar we zeker nog een keer heen gaan. Toen we uitstapten hebben we twee Duitse jongens en een Duits meisje leren kennen. Samen met hen zijn wij naar Bo Kaap gegaan. Een wijk met allemaal felgekleurde huisjes. Nadat we alle bewoners lastig hadden gevallen met een uitgebreide foto shoot voor de deur hebben we gezamenlijk een taxi gepakt naar Observatory.

De rij stijl hier in Zuid Afrika is erg wennen. Er wordt hier constant naar elkaar getoeterd. Dit doen ze als ze elkaar voorrang willen geven, gedag willen zeggen of elkaar aan willen spreken op een nóg slechter rijgedrag (gevolgd door vele Afrikaanse scheldwoorden).Ook zie je dat elke taxichauf de deur op slot doet als men ingestapt is. Dit doen ze omdat er bij het stoplicht veel zwervers staan te bedelen om geld die nog al eens de neiging hebben om de deur op te trekken als ze iets kostbaars zien liggen. Daarnaast worden er op de snelweg, gevaarlijke kruispunten en onoverzichtelijke bochten avocado’s, ananassen en andere souvenirs verkocht. Welkom in Afrika.

Bij thuiskomst hebben we met alle huisgenoten biertjes gedronken op de veranda en zijn we de stad nog in geweest om springbokjes en Afrikaanse biertjes te proeven. We kunnen het erg goed vinden met onze huisgenootjes, ze helpen ons met alles en slepen ons overal mee naar toe. Onze twee (niet zo mannelijke) huisgenoten zijn echt onze papa’s en gaan mee naar onze stage om te kijken hoe we er het beste kunnen komen. Verder jagen ze ook de zwervers weg die hier ’s nachts voor de deur staan om geld te bedelen.

Donderdag hebben we eerst flink uitgeslapen, we moesten ons mentaal en fysiek voorbereiden op de hike die deze avond plaats zou vinden. Samen met Brian en Luke zijn we rond half 6 naar de Lions Head vertrokken. Deze avond zou het volle maan zijn, de ideale avond om de Lions Head te beklimmen. Vol goede moed begonnen we aan de hike. Na 100 meter waren we compleet afgepeigerd en kwamen we erachter dat we ons water vergeten waren mee te nemen , gelukkig hadden we wel om de wijn gedacht.. De hike duurde ongeveer één uur. We liepen letterlijk op het randje van de afgrond, moesten onszelf optrekken aan ladders, vasthouden aan kettingen en kropen als apen over alle stenen. Brian en Luke werden steeds enthousiaster en beklommen de Lions Head in een zeer serieus tempo. Bijna boven vroegen wij onszelf toch erg sterk af waarom wij dit wilde … nou we hebben het geweten! Dit is echt het mooiste wat ik ooit gezien heb ( met uitzondering van Roy natuurlijk). Op de top van de Lions Head keken we uit over heel Kaapstad en de Atlantische oceaan. We zagen de zon in de oceaan zakken en zagen Kaapstad veranderen van dag naar nacht. Omarmt met een wijntje in onze hand hebben wij van dit mooie spektakel genoten. Naar een uurtje zijn we terug geklommen, gewapend met een zaklamp op ons hoofd om niet te struikelen over alle stenen. Thuis nog een biertje gedaan en nagenoten van dit mooie stukje natuur.

Vrijdag zijn we naar Woodside geweest om ons voor te stellen. Dit was echt een SHOCK! Wat zijn wij toch gezegd dat we gezond zijn. Het ziekenhuis zelf ziet er prima uit maar eenmaal binnen was het even schrikken. In kamers van 3 bij 4 meter staan 20 kinderen netjes opgesteld in hun rolstoel tegen de muur te wachten totdat ze vermaakt worden. Tussendoor liggen een aantal kinderen volledig opgevouwen op een veel te klein matje op de grond. Communiceren gaat bijna niet en de hygiëne laat ook ten wensen over. Er zijn drie verschillende afdelingen, één gemengde groepen, één meiden groep en één jongens groep. De kinderen die hier wonen zijn niet ouder dan 18 jaar & zo zwaar gehandicapt dat ze niet meer thuis kunnen wonen. Toen we een kijkje gingen nemen op de afdeling voor jongens werden we gelijk ‘aangevallen’ door drie kereltjes. Het is niet bedoelt als aanvallen, maar ze zijn zo blij om iemand te zien. Verder zijn alle zusters erg blij met onze komst en werden we heel pen ontvangen.

Verder zijn we nog naar Camps Bay geweest om lekker bij te bruinen. Hier lig je trouwens niet voor je rust op het strand. Om de drie minuten komt er iemand langs die roept: ‘Ijsje voor mijn meisje of ‘Don’t be shy, i’m your guy’ en ‘Don’t be nervous it’s just service’.

Zaterdag stond er voor ons een tripje naar Robbeneiland op de planning. Met de taxi zijn we naar de ferry gebracht die ons naar robbeneiland zou vervoeren. Bovenop het dek hadden we super mooi uitzicht over heel Kaapstad. We zagen oa. De Lions Head, Signall Hill, Voetbal station en natuurlijk de oceaan. Eenmaal aangekomen op het eiland werden we verwelkomt door een ex gevangene. Hij verteld ons het indrukwekkende verhaal waarom hij vast zat en hoe hij zijn tijd op Robbeneiland heeft beleefd. We kregen een rondleiding langs de cellen van blok C, de sportvelden en niet te vergeten de cel van Nelson Mandela. De cel was erg klein, niet te bevatten dat iemand daar zo veel jaar in heeft gezeten! Het kleedje waar Nelson op sliep en wc waar hij z'n behoeften ik deed stonden in de cel. Hierna hebben we een bustour gehad over de rest van Robbeneiland. Toen we aankwamen bij een enorm mooi stukje van Robbeneiland werd er een stop ingelast voor alle incontinente oudjes. Pascale en ik grepen dit moment aan om een foto te nemen met Kaapstad op de achtergrond. Helemaal klaar voor de foto werd ik belaagd door een enorme golf en was ik kletsnat .. en nee het waren geen incontinentie vlekken. Al met al een erg indrukwekkend bezoek.

Deze dag afgesloten in Waterfront, een super leuke haven. Erg gezellig cocktailtjes gedronken en genoten van alle straatmuzikanten en bandjes. Bij thuiskomst besloten om te gaan stappen met twee andere meiden uit Nederland. We zijn naar het Beerhouse gegaan in Longstreet. Daarna naar een club waar heftig, geloof me heftig, met de heupen en bibs geschud wordt. Ik moet nog hard oefenen wil ik een beetje de blits maken. Het was erg gezellig en zeker voor herhaling vatbaar.

Vandaag (zondag) zijn we met vier andere meiden uit Nederland naar de botanische tuinen geweest. Echt een super mooi groot natuurpark met enorm veel bloemen en bomen. We hebben op een brug gelopen die boven de boomtoppen ligt en een schitterend uitzicht biedt. Verder veel rondgekeken en wilde dieren gespot. Toen we aan het eten waren werden we onder gekliederd met een soort klei verf, hier hebben we de hele dag mee voor gek gelopen! Tijdens het eten begon al het personeel ineens te zingen en te dansen, dat kan hier gewoon. Na een optreden van 5 minuten loopt iedereen weer terug naar zijn plek aan gaan ze verder waar ze mee bezig waren. Thuis hebben we een kleine wijnproeverij gedaan met onze huisgenoten om ons voor te bereiden op de wijn tour die we willen gaan doen.

Dit was het voor zo ver! Erg veel gezien en meegemaakt .. bedankt voor de lieve reacties en tot snel,

Kus Ber!

• 09 Maart 2015 - 06:42

Doesjka:

Klaar om aan mijn werk te gaan,wilde ik toch nog even kijken of je post er was. En wat voor post!Lieverd,wat maken jullie super leuke dingen mee.Ik zit hier helemaal mee te genieten.Wat ook super leuk dat uit het "niets" allemaal leuke mensen opduiken, waarmee je alle avonturen kunt delen.En mams is blij met jullie pappa's.t Is Toch wel een fijn gevoel dat jullie daat een beetje beschermd worden. Succes met je EERSTE STAGEWEEK. Dikke kus,mams

• 09 Maart 2015 - 10:00

Sterre:

Aaah Berry, dit klinkt nu al als een top tijd. Fijn dat je de eerste week de stad een bertje hebt leren kennen en leuke dingen hebt kunnen doen. Gelukkig heb je nog wel even de tijd om te oefenen hoe je als een evhte Afrikaanse met je billen moet schudden! Alvast veel succes op je stage en ik kijk er naar uit je volgende verhaal te lezen!! Geniet ervan! Xxxx Ster

• 09 Maart 2015 - 10:26

Lieke:

Lieve Ber, wat schrijf je ontzettend grappig! Ik zit hier met een hele grote glimlach op m'n gezicht! Wat heb je al onwijs veel leuke dingen meegemaakt, zo blij voor je dat je het zo naar je zin hebt! Succes met je 1e stagedag vandaag & een hele dikke kus voor m'n stoere zusje!

• 09 Maart 2015 - 19:18

Trijnie:

Lieve Berber,
    Wat heb jij in de eerste week al ontzettend veel gezien en beleefd.
    Mooie dingen en ook schokkende dingen zoals in het ziekenhuis.
    Ik ben onder de indruk van je verhaal!
    Fijn dat je zo geniet van alles. Als ik het goed begrijp dan ben je vandaag begonnen met je stage. Zal ook wel erg enerverend zijn allemaal en aan het eind van deze dag zal je wel helemaal uitgeteld zijn van alle nieuwe dingen en indrukken.
    Ik wens je heel veel succes in het ziekenhuis en geniet lekker van al het moois wat Zuid-Afrika te bieden heeft.
    Heel veel liefs, Trijnie

• 09 Maart 2015 - 22:55

Catharinus :

Leave Berber,
    Ondanks de ontluikende lente en de zondagavonden met Geert, Theo en onze Jan vallen de belevenissen hier in het niet bij wat jij al hebt beleefd in je eerste week Capetown! Geweldig mooie foto's ondersteunen je enthousiaste verhalen en facetime momenten. Meid, top en ik ben enorm trots maar ook wel wel jaloers op je hoor! Je moeder en ik gingen in 1982 'helemaal' naar ( toen West ) Duitsland om stages te lopen. Dat was toen ver weg, maar liefst 6 uur tuffen met 'Beppe' het lichtblauwe lelijk eendje. Brieven schrijven en af en toe bellen maken plaats voor skypen, appen en het algenoemde facetimen. Voor ons BZV kijkers erg mooi om je te kunnen volgen in Zuid Afrika. Vandaag ben je gestart met je stage. Je zei vanavond dat je een enorme wanorde en chaos aantrof waar de zorg voor de patienten te wensen overlaat. Verneem ik hier enige waardering voor het Nederlandse zorgstelsel? Ik hoop dat Pascale en jij de komende weken meer duidelijkheid kunnen krijgen over 'wat te doen' naast jullie afstudeeropdracht! Komt goed!
    Ter afsluiting nog 2 Afrikaanse woorden die onmisnaar zijn om de stageperiode goed door te komen; hijsbakkie en plastic tand ( voor de BZV kijkers lift en kunstgebit.....).
    Oant oare kear! Heel veel plezier Kaapstadjer en een dikke tût van je vader.