Welcome to Wood Side - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Berber Oosterhout - WaarBenJij.nu Welcome to Wood Side - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Berber Oosterhout - WaarBenJij.nu

Welcome to Wood Side

Door: Berber Oosterhout

Blijf op de hoogte en volg Berber

17 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wooow woow en nog een woow! Wat een week. Vorige week maandag zijn Pascale en ik begonnen met onze eerste stage dagen bij Wood Side. In alle vroegte hebben wij maandag de taxi gepakt naar onze stageplek . Na 100 rondjes gereden te hebben, hadden we eindelijk onze stageplek gevonden! Latif, onze trouwe taxichauf incl. keppeltje, zorgde door zijn ge-wel-dige rijstijl ervoor dat we tamelijk misselijk aankwam. Na een weekje zijn we dit gewend en durven we ’s ochtends weer te ontbijten.
De eerste indruk was zeer chaotisch, erg indrukwekkend en hoofdzakelijk take it easy. Dag één hebben we vier uur toe staan kijken en liep de helft van het personeel ons voorbij. Als we in het Engels vroegen of we iets konden beteken werden we vreemd aangekeken en liepen ze nog harder weg. Ze spreken hier voornamelijk Afrikaans en Kozac (kliktaal), een enorme taalbarrière dus. Dag twee was daarentegen erg anders. “Kijk Berber hier is de medicatiekar, vraag maar aan het personeel hoe de kinderen heten’’. Kortom, doe jij de medicatie maar alleen dan kan ik gaan zitten. Het vervangen van een tracheocanule zien ze hier ook al het vervangen van een vuilniszak in de prullenbak. Toen ik aangaf dat ik dit nog niet eerder had gedaan werd ik aangestaard alsof ik gek was … ‘Eens moet de eerste keer zijn’ kreeg ik te horen, twee minuten later stond ik volledig zelfstandig een tracheacanule in te brengen. De rest van de week verliep eigenlijk hetzelfde. Ik moet erg wennen aan het cultuurverschil dat merkbaar is in de zorg. Sommige dingen, zoals het kinderen aan de haren trekken als ze niet willen eten, gaan volledig tegen mijn principes in. Ook heb ik niet eerder met gehandicapten gewerkt dus is het wennen dat je bijna geen contact kan maken met de zorgvragers. Het lijkt hier soms echt op een dierentuin .. kinderen die achter de tralies zitten omdat ze personeel aanvallen, kinderen die je van alle kanten vastpakken en kids die niet kunnen lopen en dus over de grond kruipen. Om het personeel en de kinderen beter te leren kennen hebben we besloten om de eerste week mee te helpen op de afdelingen. Ze zijn erg terughoudend met het uitdelen van taken aan ons, ze weten niet goed wat we komen doen. We hebben gespeeld met de kinderen en een aantal verpleegtechnische handelingen kunnen doen. De communicatie onderling is niet geweldig. Als we de opdracht krijgen om iets te doen vraagt een andere zuster waar we mee bezig zijn en dat het anders moet .. zo komen we dus wel aan onze uren ;)

Het personeel hier is super aardig! Een van de hoofdzusters is echt een schat en besteed erg veel aandacht aan het uitleggen van de structuur en handelingen die ze hier doen. Opvallend is dat iedereen erg muzikaal is hier. Elke dag als we bij het nursing station bezig zijn met ons onderzoek, galmen er verschillende Afrikaanse gospel liederen door de gangen , echt om van te genieten! Op dit moment zijn er 88 kinderen binnen Wood Side. Er zijn vier verschillende afdelingen, de kinderen worden hier niet ingedeeld op leeftijd maar op postuur. Dit houdt in dat er twee groepen zijn met de kleinere zorgvragers en twee groepen met grotere zorgvragers. Dit doen ze omdat ze maar gering plek hebben op de afdelingen. Wat ook nog wel grappig is om te vermelden, is dat hier tijdens de pauze al het personeel de tijd neemt om even een uurtje te slapen, nadat ze een hele kip naar binnen hebben gewerkt! Broodtrommels kennen ze niet , ze wikkelen alles in wc-papier. Erg milieu vriendelijk als je het mij vraagt .. Zeker als het nog voor andere doeleinden gebruikt wordt!

Donderdagavond hebben we met 4 meiden uit Nederland gegeten en plannen gemaakt voor de Garden route die we binnenkort waarschiinlijk willen gaan doen. Deze week gaan we er onder het genot van een braai en biertje nog even naar kijken. Oa. sharkcage diving, de big 5 spotten en bungeejumping staan op ons lijstje tot nu toe!
Nu we zijn begonnen met onze stage genieten we dubbel van de vrije dagen! Vrijdag zijn we aan het eind van de middag naar Clifton Beach gegaan, een strand vlakbij Seapoint. Hier hebben we samen met Nina en Thomas naar een vuurspektakel gekeken onder het genot van een hapje en wijntjes. Echt super leuk om te zien! We hebben de avond afgesloten in Camps Bay, hier hebben we Afrikaanse biertjes geproefd .. móet helaas ook gebeuren! Zaterdag zijn we met een huisgenootje samen naar het strand geweest, muizenberg. Dit is zoals ik eerder vertelde hét surfstrand. Komende vrijdag willen we graag gaan surfen. Om te voorkomen dat ik straks voor de helft uit zeewater besta, door de vele happen die in ongetwijfeld uit het water ga nemen , hebben we de skills van andere surfers bekeken. Dit wordt denk ik een heeeeel lang leerproces met mijn atletische lichaam. ’s Avonds zijn we naar de carnaval optocht geweest met 7 andere meiden van hier! Dit was echt geweldig. Er waren verschillende wagens, buikdanseressen, drummers, danseressen en brandweermannen met een ontbloot bovenlijf. Je had alle vrouwen eens moeten zien staan. Ik heb me natuurlijk netjes gedragen en mijn hoofd weggedraaid. Vanwege de branden die hier woedde op de Tafelberg was er een soort eerbetoon aan de mensen die hebben geholpen met blussen en helaas zijn overleden. We zijn uit eten geweest met elkaar en hebben nog wat cocktailtjes geproefd. Pascale en ik zijn samen nog naar de after party geweest. Als enige blanke dames en met onze Hollandse dansmoves vielen we aardig op. Op een gegeven moment nam ik met mijn telefoon een filmpje. Ze zijn hier erg gejaagd op Iphones, dus binnen 2 minuten stond er een man tegen Pascale te praten. Of hij mijn telefoon of Pascale nou zo mooi vond wisten we niet, maar we zijn sinds toen omgetoverd tot lesbisch voor 3 maanden. Als je hier vertelt dat je lesbisch bent zijn ze net zo snel weer weg als ze komen, echt een aanrader! Tijdens de after party werden we gevraagd of ze ons mochten filmen voor een promotiefilmpje voor Redds, een Afrikaans biermerk. Dus wij proosten erg spontaan met onze halve liter blikken Reds(lekker vrouwelijk) en keken elkaar diep gelukkig aan. Ben benieuwd wanneer wij onszelf zullen spotten op de tv! Om het weekend goed af te sluiten hebben we zondag rustig aan gedaan. Aan het eind van de middag zijn we naar de haven, Waterfront, gegaan. Hier hebben we genoten van en lekker diner en cocktailtjes terwijl er een swingende Afrikaanse live band speelde! Kortom, GENIETEN!

Deze week hebben we weer stage, we willen beginnen met het uitvoeren van ons onderzoek. Donderdagavond komen een paar meiden uit Holland braaien, vrijdag gaan we surfen, zaterdag naar de Old Biscuit Mill en zondag waarschijnlijk de Tafelberg op! Je ziet het wel .. de weekenden worden goed vol gepland.

Voor zo ver mijn eerste stage week!

Sien jy vinnig weer!
Dikke kus,

PS. We hebben een aantal Afrikaanse woordjes geleerd.
File = bumpie bumpie ( bumper tegen bumper )
Een klein beetje = een klein pikkie
Dankje = Dankie
De trein rijdt niet= die trein beweeg niet

  • 17 Maart 2015 - 17:28

    Lieke:

    Jaaa, ik ben de eerste ;) Wederom een super leuk verhaal lieve schat, wat hebben jullie al onwijs veel leuke dingen meegemaakt! Carnaval, naar het strand, biertjes proeven.. héél vervelend allemaal. Vooral dat laatste doen jullie vaak of niet? ;) Kan me voorstellen dat het erg wennen is op stage, wat een andere wereld! Succes met het begin van jullie onderzoek & heel veel liefs van een heeeele trotse zus! Doegie (is dat ook Afrikaans?)

  • 17 Maart 2015 - 17:51

    Doesjka:

    Dag lieverd,

    Ik moet wel weer erg lachen om alles wat je beschrijft .De kleine taalfoutjes vallen helemaal niet meer op daardoor!Hhihihih. Ik lees alles wat je beschrijft opeens heel anders, nu we een groot deel van al jouw toeristische uitjes vast ook zelf gaan maken. Je had ons eens moeten zien afgelopen zaterdag Ber; we waren echt helemaal vrolijk van de leg en we zaten elkaar super wazig aan te kijken toen we op betalen hadden gedrukt. Wazig van verliefdheid natuurlijk, maar zeker ook van het super mooie avontuur dat we aangaan. Op visite bij onze stoere dochter, wie had dat gedacht?
    Vanochtend op weg naar school rekende ik uit dat het over 6 weken al zover is. En dat is snel!
    Wel gek hoor dat ik dit jaar voor het eerst al mijn kuikens niet meer aan tafel heb met Pasen. Dat realiseerde ik me ook, toen Petra zonet ff belde.
    Lieke en Rimmert in Trondheim en Lom en jij in Kaapstad. Moeder kip moet er maar aan wennen en dat lukt ook wel hoor.
    Nou lieverd, de kip in het netje van beppe staat te pruttelen. Ik ga eten maken en geef je n dikke knuffel. Liefs, mams

  • 18 Maart 2015 - 07:19

    Linda:

    Ha Berretje, wat een mooie verhalen en foto's! Dit is wat andere stage dan Roy heeft gedaan. Wat gaaf dat jullie zoveel kunnen zien, doen en van kunnen genieten. Ik krijg zin om naar zuid Afrika te gaan, ha,ha. Tja dat de zorg anders is dan bij ons is geen verrassing maar ik kan me voorstellen dat dit ernstig tegen je gevoel in druist, zeker voor zo'n zorgzame lieverd als jij. Slikken diep ademhalen en doorgaan is mijn advies roeien met de riemen die hebt ofwel braaien met de braai die je hebt. Leuk hè dat paps en mams komen, genoeg om ze daar te laten zien als ik het zo hoor. Nou meis, ben benieuwd hoe het opstarten van jullie project verloopt, maar dat gaan we ook vast wel lezen. Liefs en dikke zoen, Lin xx

  • 22 Maart 2015 - 14:33

    Ineke:

    Lieve Berber, wat leuk om je belevenissen te volgen. Je schrijft zo lekker gezellig. Hierdoor voelt het alsof de lezer er '" live" bij is. Wat doe je veel indrukken op, zeer bijzonder! Blijf genieten xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berber

Hoi lieve volgers! Op mijn waarbenjij.nu kunnen jullie de avonturen volgen die ik de komende 3,5 maand mag meemaken in Kaapstad!

Actief sinds 16 Feb. 2015
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 5462

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 Maart 2015 - 12 Juni 2015

Stage Kaapstad!

Landen bezocht: