Still Alive - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Berber Oosterhout - WaarBenJij.nu Still Alive - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Berber Oosterhout - WaarBenJij.nu

Still Alive

Door: Berber Oosterhout

Blijf op de hoogte en volg Berber

03 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Oke .. ik ben dus niet goed in het bijhouden van een blog! Het is nu 33 dagen geleden dat ik een teken van leven heb gegeven op deze website, dus hoog tijd voor een nieuw verhaal. Ik was gebleven bij mijn ziekenhuisavontuur. Op stage werd door mijn begeleider gezegd dat wij naar Afrika kwamen om de cultuur te proeven, dus dit hoorde er dus echt bij. Erg kort door de bocht, maar oke ik heb de bittere smaak nog in mijn mond zitten. De afgelopen tijd hebben we nog meer van de cultuur mogen zien hier in Kaapstad. Om het verhaal niet al te lang te maken vertel ik alleen de hoogtepunten.

We waren door onze hoofdzuster uitgenodigd om een typische Afrikaanse bruiloft bij te wonen, de zus van haar man stapte in het huwelijksbootje. Een dag voor de bruiloft werd ons verteld dat men het echt een eer zou vinden als wij bij de dienst en het feest aanwezig zouden zijn. Dezelfde middag zijn we gaan winkelen om ons bruiloft proof te maken. Op de ochtend van de trouwerij reden wij naar het huis van Christabel , totaal geen idee wie er ging trouwen en hoe de dag zou gaan verlopen. Toen we aankwamen liep de hele familie in trainingspakken en Crocs rond .. misschien waren we toch een beetje overdressed met onze hoge hakken en te rood gelakte nageltjes. Toen wij in de woonkamer zaten te wachten tot we zouden vertrekken kwam de bruid binnen gelopen en werd ze opgemaakt in de woonkamer. 3 uur later dan verwacht konden we eindelijk vertrekken richting de kerk … no stress, African time ! Als eerste volgauto reden wij achter een belachelijke dikke Hummer incl. bruid en zes bruidsmeisjes aan richting de kerk. Wat een geweldige dienst. Er werd gedurende twee en een half uur lang alleen maar gezongen en gedanst. Tussendoor werd er regelmatig een gebed uitgevoerd. Zelf stond ik maar wat met mijn handen te stuntelen omdat ik dit niet echt gewend ben om te doen. Moet je je voor stellen dat iedereen met zijn handen in de lucht uitgerekt staat. Ik heb maar wat mee gezwaaid en geplaybackt om niet al te veel op te vallen. Na de lange dienst was ik echt helemaal gesloopt, als ik geen calorieën verbrand heb met al dat geschud dan weet ik het ook niet meer. Iedereen in de kerk leek erg gelukkig en vierden met zijn allen de liefde tussen het bruidspaar. Na de dienst zijn we naar het feest gegaan. Mijn hemel, heb je het programma van the big fat gipsy wedding wel eens gezien? De grote kerkzaal was volledig versierd met blauwe en gouden accessoires. Op de tafels stonden gouden glitterdoosjes als presentje voor de gasten, flessen champagne, flessen wijn en heerlijke Afrikaanse delicatessen. De muziek stond op standje bijna doof en de reggeaton galmde door de speakers. Een ding was zeker, er werd gedanst deze avond. Na de traditionele speeches, taart snijden, bloemen gooien, openingsdans en cadeauronde ging de zaal los ! Wat super leuk was om te zien was dat er veel mensen in traditionele kleding rond liepen. Iedereen was erg kleurrijk gekleed .. ik was veilig in het zwart en kreeg een aantal keer de vraag of ik wel in de goede zaal van de kerk was ( de andere zaal was bedoeld voor begrafenissen), ja ja humor hebben ze hier wel ;) Pascale, Lea en ik waren de enige drie blanke bezoekers van de 500 mensen die op het feest waren. Ze vinden dat hier een enorme eer dat wij als blanke mensen op een feest van donkere mensen willen komen, ze zien dat hier echt als een teken van gelijkheid! Dit was echt een dag om nooit te vergeten, echt prachtig!

Verder zijn we deze week met een groep Nederlandse vrienden op stap geweest .. de volgende dag hebben we flink last gehand van alle potjes bierpong en goedkope cocktails, maar het was echt een prachtige nacht. We zijn naar een Beach club geweest om uit te brakken in het zonnetje en hebben in de avond een gezellig huisdiner gehad. De volgende ochtend hebben we ontbeten bij de Old Biscuit Mill met een verrukkelijke stuisvogel hamburger ! mhhh. Dezelfde avond hebben we een “house party” gegeven op 8 Disa Avenue (ons huisje). Onze “mannen” in het huis wilde graag een pizza party organiseren, want dat is blijkbaar traditie in dit huis. Alle ingrediënten en drank kwamen op tafel.

Omdat het zondag eerste paasdag was gingen we uit brunchen in Observatory. Later in de middag hebben wij een kerkdienst bezocht. Het was een soort van heavy metal rockband, totaal niet wat we verwacht hadden. Na 1,5 uur geluisterd te hebben naar keihard gezang en gebed werd de halve kerk gedoopt in een zwemband die via de noodingang naar binnen gereden werd. Echt weer een belevenis dus. Achteraf zijn Pas en ik naar de Greenmarket square gereden om Afrikaanse souvenirtjes te kopen. Voor deze markt moet je zeker de tijd nemen. Er zijn ongeveer 40 standjes en iedereen wil dat jij spulletjes bij hun standje koopt. Dus zodra je voor het kraampje staat roepen ze al dat kijken en aanraken gratis is en dat er natuurlijk een mooie prijs gemaakt wordt. Om deze eerste paasdag goed af te sluiten zijn we met een groep meiden naar een Afrikaans restaurant gereden, Marco’s African Place. Hier zijn we verder gegaan met het proeven van Afrikaanse delicatessen. Als aanbieding van de dag konden er rupsen gegeten worden. De ober kwam aan gelopen met een bakje met twee grote zwarte rupsen in . Ze waren eerst gekookt in warm water en daarna even in de friet pan gegooid. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit niet mijn favo gerecht is. Voor mij stond er springbok, kudu en struisvogel op het menu. Ik vond het echt enorm lekker, de smaakt heeft wat weg van biefstuk. Naarmate de avond vorderde speelde de marimba band heerlijke muziek en werd er door ons en de gasten gedanst door het restaurant.

Maandag was in verband met de Pasen een vrije dag. We hebben een bezoek gebracht aan het mooiste stand van Kaapstad, LLandudno Beach. Dit is een mooi helder wit zandstrand met een felblauwe zee .. het strand bevindt zich tussen allerlei rotsen en is een ideaal strand voor surfers. Het parkeren gaat hier echt op z’n Afrikaans. In elke hoek wordt een auto gepropt. Hoe deze er later weer uitkomt zien ze aan het eind van de dag wel. We hebben er ongeveer 20 minuten over gedaan om zonder al te veel krassen het parkeer terrein te verlaten, maar Pas heeft bewezen dat ze haar rijbewijs meer dan waard is.

Na het weekend was het natuurlijk tijd voor stage. Het onderzoek verloopt prima op het moment. De verpleegkundigen en de carers zijn allemaal niet zo happig op het invullen van de enquêtes. Ze vinden dit maar te veel werk en snappen de helft van de vragen niet. Ook zeggen een aantal dat ze het in Afrika op hun eigen manier doen dus niks willen weten van de Europese werkwijze. Tijdens de dagen op stage maken we erg veel mee. Wat mij deze week erg bij gebleven is was het feit dat er een meisje bijna lag te stikken en de verzorgende op haar telefoon aan het whatsappen was. Er is een meisje die een tracheacanule heeft die om de 15 minuten uitgezogen moet worden. De carers denken hier anders over en zuigen haar om de twee uur uit, als het meezit. Vaak lopen pascale en ik langs om dit extra te doen om te voorkomen dat ze benauwd wordt. Toen we een rondje over de afdelingen liepen hoorde we het gehuil van het meisje al. Toen we gingen kijken lag ze te huilen en liep er overal slijm langs de canule. De verzorgende die deze dag voor haar zorgde zat op het bed ernaast met haar telefoon te spelen. Toen we haar uit gingen zuigen bleek ze bloed in haar luchtpijp te hebben, de volgende dag is ze naar het ziekenhuis gegaan omdat ze een flinke infectie had. Niet te begrijpen dus.. Het verschil tussen Nederland en Afrika is op zulke momenten enorm ! De rest van de week hebben we interviews afgenomen en de observaties uitgevoerd.

In het weekend stonden er weer een aantal puntjes van de bucketlist op het programma ; Zwemmen met pingiuns , kaap de goede hoop en cape point. Zaterdag zijn we met een aantal huisgenoten richting Simonstown vetrokken op weg naar Bouldersbeach, het pinguïn strand. Dit strand is ligt en loopt vol met pinguïns. Men loopt op het gemakt over het strand en kan de pinguïns van ongeveer 1 meter afstand bekijken. Deze dieren zijn erg rustig en trekken zich niet zo vele aan van alle wilde toeristen met hun foto camera. Nadat we een duik hadden genomen en de pinguïns langs ons heen schoten zijn we als walrussen tussen de trouwe beestjes gaan liggen om te zonnen. Nadat we een hapje gegeten hebben aan het strand hebben we de zaterdag afgesloten met een bierproeverij en een gezellig avondje stappen in Longstreet.

Onze tweede activiteit van de bucketlist was een dagje Kaap de Goede Hoop en Cape Point. Met de radio hard en de ramen open zijn we langs hele mooie wegen en routes gereden om uiteindelijk bij Kaap de Goede Hoop aan te komen. Alleen voor de weg ernaar toe moet je een keertje naar daar gaan. Bij de ingang van het reservaat koop je een kaartje en krijg je een map van het gebied. Nooit gedacht dat het zo groot zou zijn. Met Happy van Pharell Williams op de achtergrond zijn wij het gebied door gecrost. Eenmaal binnen in het gebied werden we verwelkomt door apen, baboons genoemd. Langs de kant van de weg waren al verschillende keren gewaarschuwd dat je de ramen van je auto dicht moest houden voor baboons, want die zijn “gevaarlijk”. Baboons stelen regelmatig eten en drinken uit auto’s of tassen .. oppassen dus. Allereerst zijn we doorgereden naar Kaap de goede hoop. Bij het legendarische bord hebben we eerst 40 families op de foto gezet voordat we zelf aan de beurt waren. Als je in Kaapstad bent hoort dit er toch een beetje bij. Daarna zijn we doorgereden naar Cape Point, waar we een klimmetje omhoog moesten maken. Op de top bij de vuurtoren waaiden we bijna weg , het leek wel windkracht 14+ . We probeerde wat foto’s te maken, maar dat was niet gemakkelijk met die harde wind door je haren... Wel is het ons gelukt om wat foto’s van de schitterende omgeving te maken. Het was hier zo ontzettend mooi, dit is met foto’s niet te beschrijven .. je moet er echt geweest zijn.

Op de terug weg naar huis, besloten we de Cheapmans Peak te nemen. Dit is een bekende route in Kaapstad, waar je voor moet betalen om hem te mogen rijden. . De Cheapmans Peak drive is een smalle weg met 140 bochten en een geweldig uitzicht! Met onze associale Mercedes was dit soms even een broekpoep momentje maar het was het zeker waard! Onderweg zijn we gestopt om de zonondergang te bekijken! Deze dag hebben we afgesloten met een wijntje, live muziek en lekker eten bij de Houtbay market.

Maandag zijn de ouders van Pascale aangekomen op Kaapstad Airport. Met een kleurrijk spandoek, samen gemaakt met de kinderen op stage, stonden wij ze op te wachten. Om gelijk een indruk van Kaapstad te krijgen zijn we dinsdag met de rode toeristen bus gegaan. In de avond hebben we zonsondergang bekeken op de signall hill. Verder hebben we een bierproeverij gedaan en hebben we een bezoek gebracht aan de Greenmarktquare, Old Biscuit Mill en Houtbay market. Ook zijn we uit eten geweest in een pianobar en een Afrikaans restaurant. In het weekend hebben we flink gefeest! Hier in Kaapstad vieren ze ook koningsnacht en koningsdag. Samen met alle Hollanders hebben we de polonaise gelopen en klink mee geschreeuwd met André en Trijntje. Koningsdag vierden we met z’n allen op het strand met een lekker Heineken biertje en kroketten.

De komende weken komen pap en mam op bezoek dus zal ik de tourgeit uit hangen, jullie horen snel weer van mij!

Heel veel liefs xxx

• 05 Mei 2015 - 13:28

Linda Pelser:

Ha lieve Berry,

Wat een fantastisch verhaal! Die bruiloft tja ik weet van Erik dat het een hele happening is en je als "ere" gasten wordt binnen gehaald, als blanken. Beetje apart he :-) Jammer dat de verzorgende bij jullie het niet zo nauw nemen met de gezondheid en het welzijn van de kinderen, hier lopen de rillingen van over mijn rug, ja Afrika is een ander land! Gelukkig heeft je blog meer leuke dingen te melden dan vervelende, daar focussen we dan maar op. Nou inmiddels zijn paps en mams al een paar dagen bij je, dus het toeristische programma zal op volle toeren worden afgedraaid, haha.
    Geniet ervan, laat ze alle mooie dingen zien. Inmiddels begint de tijd op te schieten en tellen we af dat je weer naar ons kikkerlandje toekomt. Dan kunnen we alles nog eens in geuren en kleuren uit eigen mond horen.
    Maak er wat moois van, geniet met paps en mams en pas goed op jezelf en elkaar!

Liefs, Lin

• 05 Mei 2015 - 21:07

Lieke:

Lieverd! Super leuke update! Weer veel feestjes gehad en biertjes gedronken zo te horen, gezellig ;) Gaaf ook dat jullie bij een echte Afrikaanse trouwerij zijn geweest! Heel erg veel plezier met pap & mam en stuur je nog wat foto's en filmpjes? Hele dikke zoen! Ps wat erg hoe ze met dat meisje op stage omgaan, zo'n verschil met NL!!